آیا آجیل برای بیماری مزمن کلیوی مفید است؟

آجیل و بیماری های کلیوی

در انگلستان، بیماری مزمن کلیوی در بیش از ۱.۸ میلیون نفر (CKD) شناسایی شده است. اگر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستید، به این معنی است که کلیه های شما در حال حاضر قادر به فیلتر کردن مواد زائد از خون شما آنطور که باید نیست. این مرحله ۳ یا ۴ بیماری مزمن کلیه نامیده می شود. بیماری کلیوی یک بیماری جدی است. اگر به درستی مدیریت و کنترل نشود، می تواند به کلیه های شما آسیب دائمی وارد کند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند و مصرف انواع خاصی از مواد غذایی را محدود کنند. این به این دلیل است که بیشتر غذاها می توانند اثرات متفاوتی بر روی فردی که مبتلا به CKD است داشته باشند. اگر هر مرحله ای از بیماری کلیوی دارید، از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین ها، اما کم نمک، فسفر و پروتئین پیروی کنید. آجیل یکی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است زیرا سرشار از مواد مغذی بسیاری مانند پروتئین، چربی های سالم، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های قلبی و همچنین سایر بیماری ها کمک کند. بیایید نگاهی دقیق تر در این مقاله از آجیل فروشی گلچین، به آجیل و فواید آن برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بیندازیم.

مصرف آجیل با بروز کمتر بیماری مزمن کلیوی مرتبط است

مصرف آجیل با کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است، چه فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) باشد یا چه باشد، و شیوع بسیار پایین CKD. بر اساس یک مطالعه اخیر که در مجله آمریکایی نفرولوژی چاپ شده است.

بر اساس داده های پزشکی Xpress از ۶۰۷۲ بزرگسال آمریکایی (۲۰ ساله یا بالاتر) توسط کوشو وانگ از دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان چین و همکارانش برای ارزیابی رابطه بین مصرف آجیل و شیوع و مرگ و میر مرتبط با بیماری مزمن کلیه مورد استفاده قرار گرفتند.

محققان دریافتند که شیوع کمتر CKD با خوردن آجیل یک تا شش بار در هفته مرتبط است (نسبت شانس، ۰.۶۷). در جمعیت غیر CKD، مصرف بیشتر آجیل به طور مشابه به شدت با کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل و قلبی عروقی مرتبط بود. در جمعیت CKD، بین مصرف آجیل یک تا شش بار در هفته و مرگ و میر کلی رابطه معکوس ثابت وجود داشت (نسبت خطر، ۰.۶۳).

نویسندگان می نویسند: “ما به جمعیت CKD توصیه می کنیم که یک تا شش بار در هفته آجیل مصرف کنند، در حالی که دفعات مصرف می تواند برای افراد غیر CKD انعطاف پذیرتر باشد.”

فواید آجیل برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه

آجیل برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی فواید زیادی دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم: آجیل منبع غنی از چربی ها مانند چربی های سالم، چربی های غیر اشباع و چربی های تک اشباع است که می تواند به کاهش کلسترول بد و کاهش خطر بیماری های قلبی و سایر بیماری های مرتبط با قلب کمک کند. آجیل مملو از پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از بسیاری از بیماری های جدی مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی، دیابت، سرطان و پوکی استخوان جلوگیری کند. مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم آجیل می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ قرار دارند. آجیل همچنین منبع عالی فیبر است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه باید مراقب مصرف نمک خود باشند. آجیل ها به طور طبیعی نمک کمی دارند و می توانید بدون افزایش نمک مصرفی روزانه، آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کدام انواع آجیل برای بیماری مزمن کلیه خوب است؟

انواع مغزها غذای سالمی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است. با این حال، باید عاقلانه انتخاب کنید تا از غذاهای سرشار از فسفر، پتاسیم و سدیم اجتناب کنید. در اینجا بهترین انواع آجیل برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی آورده شده است:

بادام: بادام منبع غنی از چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. فسفر و سدیم کمی دارند اما پتاسیم بالایی دارند.

بادام هندی: بادام هندی منبع خوبی از منیزیم، پتاسیم، ویتامین ها و مواد معدنی است. آنها همچنین دارای فسفر و سدیم کمی هستند، اما پتاسیم بالایی دارند.

آجیل برزیلی: آجیل برزیلی منبع غنی سلنیوم، منیزیم و ویتامین ها است. آنها همچنین دارای فسفر کمی هستند، اما پتاسیم و سدیم بالایی دارند.

گردو: گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین و ویتامین ها است. فسفر کمی دارند اما پتاسیم و سدیم بالایی دارند.

مزایای آجیل برای بیماران کلیوی مزمن

در اینجا برخی از فواید آجیل برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی آورده شده است: آجیل می تواند به شما کمک کند نیاز روزانه خود به پروتئین را برآورده کنید. اگر مرحله ۳ یا ۴ بیماری مزمن کلیه دارید، به پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارید زیرا کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند. آجیل می تواند به شما در کنترل فشار خون کمک کند. فشار خون بالا یکی از عوارض اصلی بیماری مزمن کلیه است. آجیل سرشار از منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که از مواد معدنی ضروری برای کنترل فشار خون هستند. آجیل می تواند به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت کمک کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم آجیل می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد و دیابت نوع ۲ را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

کلمات پایانی: آیا با بیماری مزمن کلیه باید آجیل بخورید؟

آجیل بخشی سالم از هر رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است. با این حال، شما باید بهترین انواع آجیل را برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی انتخاب کنید و مطمئن شوید که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. یک مشت آجیل در روز برای رفع نیاز روزانه شما کافی است. همیشه به یاد داشته باشید که برچسب تغذیه را بررسی کنید و از آجیل های پر پتاسیم و سدیم خودداری کنید. اگر در هر مرحله ای از بیماری کلیوی هستید، مطمئن شوید که رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین ها، اما کم نمک، فسفر و پروتئین را دنبال کنید. آجیل یکی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است زیرا سرشار از مواد مغذی بسیاری مانند پروتئین، چربی های سالم، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های قلبی و همچنین سایر بیماری ها کمک کند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *