تفاوت سویا و سویا آجیلی

تفاوت سویا و سویا آجیلی

تفاوت سویا با سویای آجیلی چیست؟

سویا گیاه استوایی بوده و جزو حبوبات است. این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا بوده و فاقد از کلسترول است‌. لوبیای سویا دارای تمام ۸ اسید آمینه، ویتامین‌های گروه B، روی، کلسیم، آهن و فیبر است. اسیدهای چرب اشباع موجود در آن کم بوده و فاقد از کلسترول هست. بهترین جانشین برای پروتئین حیوانی است؛ چون کامل‌ترین و ارزان‌ترین منبع پروتئین به حساب می‌آید. در این مقاله به بررسی تفاوت بین سویا با سویای آجیلی پرداخته‌ایم.

همچنین شما میتوانید با ثبت سفارشتان در آجیل فروشی اینترنتی گلچین بهترین کیفیت محصول را اسرع درب منزل خود داشته باشید.

بین سویا و سویای آجیلی چه تفاوت‌های وجود دارد؟

سویا به صورت دانه‌های سبز است. ولی هنگامی که این دانه‌های سبز رسیده و از غلاف چیده شوند در کارخانه طی فرآیندهای مانند خیساندن در آب تبدیل به آجیل سویا می‌شوند. این دو منبع گیاهی دارای مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و پروتئین هستند. برای تهیه آجیل سویا دانه‌های بالغ و کاملی که آن‌ها را از غلاف جدا کرده‌اند را در آب خیس می‌کنند؛ سپس آن را پخته، برشته و مزه‌دار می‌نمایند. حذف غلاف و برشته کردن این محصول باعث می‌شود که آب این دانه‌ گیاهی به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد. آجیل سویا نسبت به نوع سبز آن محتوای تغذیه بیشتری دارد‌.

سویا آجیلی چگونه تهیه می‌شود؟

برای تهیه آجیل سویا از دانه‌های رسیده این محصول استفاده می‌کنند. برای تهیه سویای آجیلی ابتدا در آب دانه‌های سویا را خیس می‌کنند و هنگامی که به رنگ قهوه‌ای در آمده‌اند، آن‌ها را می‌پزند یا برشته می‌کنند. در مرحله بعد آن‌ها را طعم‌دار می‌نمایند. سویا آجیلی غذایی کامل بوده که می‌توان داخل شیر آن را به عنوان طعم دهنده استفاده نمود. همراه با کره بادام زمینی و انواع سالاد می‌توان آن را مصرف کرد. آجیل سویا در طعم‌های لیمویی، فلفلی و شور وجود دارد. نسبت به شیر سویا و توفو از نظر غذایی آجیل سویا  ارزش غذایی بیشتری دارد.‌ ۴۵ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم آجیل سویا وجود دارد. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند، پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.

خواص سویا

لوبیای سویا در سراسر جهان به طور گسترده تولید می‌شود و دارای رنگ سبز، قهوه‌ای، سیاه و زرد است. برخی کشورها مانند ژاپن به عنوان غذای اصلی این نوع دانه گیاهی را مصرف می‌کنند. این دانه ها ماهیت قلیایی دارد و از خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش وزن

این محصول مغذی اگر به مقدار مناسب و متعادل مصرف شود، باعث کاهش وزن خواهد شد. این دانه گیاهی منبع پروتئین است. به طوری که ۱۷ گرم پروتئین در نصف فنجان دانه سویای سبز وجود دارد. ۵.۴ گرم فیبر در نصف فنجان سویای سبز وجود دارد. مصرف روزانه حداقل ۲۵ گرم فیبر برای لاغر شدن مناسب است.

مدیریت قند خون

همچنین یکی از فرآورده‌های این محصول، شیر سویا است که قند کمی نسبت به دیگر شیرها دارد. ۸۰ کالری فقط در یک لیوان شیر آن وجود دارد. شیر سویا مانع جذب چربی به روده می‌شود و به کاهش وزن کمک خواهد کرد. این دانه ها موجب بهبود حساسیت به انسولین می‌شوند؛ چون حاوی ایزوفلاون و منیزیم هستند. به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید بوده‌اند.

رشد مو

برای سلامت مو مفید بوده و برای صاف شدن، براق و نرم شدن مو کافی است آب دانه‌ی این محصول را روی موهای خود بمالید. روغن این ماده به رشد موها کمک می‌کند؛ چون پوست سر را تغذیه می‌نماید. برای تقویت مو می‌توانید از روغن سویا و رزماری استفاده کنید. 

کاهش کلسترول

مصرف سویای آجیلی یا سویا سبز باعث پایین آمدن کلسترول کل و کاهش کلسترول بد خون می‌شود. منبع چربی‌های خوب است. حداقل تا ۳ درصد کلسترول بد خون با مصرف ۵۰ گرم ازین محصول به صورت روزانه کاهش پیدا می‌کند.

پیشگیری از حمله قلبی

باعث کاهش جذب کلسترول به بدن می‌شود و میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. به دلیل فیبر بالایی که دارد، موجب کاهش جذب کلسترول به بدن می‌شود. لذا غذایی دوست‌دار قلب شناخته می‌شود.

هضم غذا

به دلیل فیبر بالایی که دارد به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند و باعث هضم غذا می‌شود. سموم بدن را از بین می‌برد. برای رفع یبوست و نفخ باید این دانه گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان بی‌خوابی

با بی‌خوابی مبارزه می‌کند به داشتن خوابی مفید به شما کمک می‌نماید. برای خانم‌های یائسه مفید است و این به دلیل ایزوفلاون‌های موجود در آن است و مانع از ایجاد عوارض ناشی از سطح استروژن در بدن می‌شود. علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی و گرگرفتگی را کاهش می‌دهد.

فرآورده‌های سویا

از سویا فرآورده‌های مختلفی تولید می‌شود. از فرآورده‌های این دانه گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شیر سویا

برای به دست آمدن شیر سویا، سویای خشک را خیس می‌کنند؛ سپس آن را آسیاب می‌نمایند. حدود ۳.۵ درصد پروتئین موجود در آن است که با پروتئین شیر گاو برابر هست‌. افرادی که لاکتوز را نمی‌توانند، تحمل کنند از این شیر می‌توانند، مصرف نمایند.

روغن سویا

این روغن از دانه های این محصول خارج می‌شود‌. این نوع روغن چربی اشباع کمی دارد و بدون کلسترول است. چربی اشباع نشده آن ۸۵ درصد بوده و کلسترول ندارد. چربی تک غیر اشباع و چربی چند غیر اشباع آن به ترتیب ۲۴ درصد و ۶۱ درصد است. برای پخت‌وپز انتخاب مناسبی بوده؛ چون نقطه دود بالایی دارد.

سس سویا

از تخمیر لوبیای سویا تهیه می‌شود و به صورت یک مایع قهوه‌ای تیره نمکی است. برای تهیه سس سویا، آب، نمک و لوبیای سویا را با هم ترکیب و بعد از ۱۲ تا ۲۴ ماه تخمیر آن را آسیاب و سپس آن را جوشانده و جدا‌سازی می‌کنند. مایع به دست آمده همان سس سویا است.

توفو یا پنیر سویا

از دلمه شدن پروتئین این محصول تهیه می‌شود. پروتئین سویا برای سلامت مغز مفید است. مصرف سویا مانع از بروز بیماری آلزایمر می‌شود‌.

مایونز سویا

از شیر سویا به دست می‌آید و بهترین گزینه برای کسانی است که از مصرف مایونزی که از تخم‌مرغ به دست آمده اجتناب می‌کنند.

سخن پایانی

این دانه های مقوی همان دانه سبز گیاه سویا است. سویا آجیلی به وسیله سویای که کاملا رسیده به دست می‌آید و در طی فرآیندهایی این محصول را خیسانده و تبدیل به سویا آجیلی می‌کنند. در این مقاله خواص این دانه بی نظیر و فرآورده‌های که به وسیله این دانه گیاهی به دست می‌آیند را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *