آشنایی با درخت پسته

پسته

درخت پسته (Pistacia vera) درختی کوچک تا متوسط است که بومی خاورمیانه، آسیای مرکزی و برخی از مناطق دریای مدیترانه است.

درخت پسته عمر طولانی دارد و می تواند تا ۱۰ متر بلند شود. اما معمولاً برای تسهیل در برداشت، آنها را تا ۳ تا ۴ متر هرس می کنند. طول عمر این درخت تا ۳۰۰ سال است و حدود ۱۰ سال طول می کشد تا میوه بدهد. این درخت دارای یک عادت رشد بوته ای و پراکنده است، با تنه مرکزی و تاجی متراکم از شاخه ها. دارای تاجی خوش شاخه و گرد و پوست صاف و قهوه ای خاکستری است. برگها به شکل پینی شکل، دارای ۵-۹ برگچه بیضی شکل و تا ۴ اینچ طول دارند. گلها کوچک و نامرئی هستند و گلهای نر و ماده روی درختان جداگانه رشد می کنند.

آجیل ها با تکان دادن درختان برداشت می شوند و باعث می شوند آجیل های رسیده به زمین بیفتند و در آنجا جمع آوری و پردازش می شوند. درخت پسته یک محصول مهم در بسیاری از نقاط جهان است که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن هستند و بازار بزرگی دارد. خرید پسته تازه در ایران در میان مردم آن بسیار رواج دارد.

هسته های پسته می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند، از زرد تا سایه های سبز. آنها معمولاً حدود یک اینچ طول و نیم اینچ قطر دارند. اما اگر می خواهید یکی را بچشید، ابتدا باید پوسته سخت آن را بشکنید.

درخت پسته در غرب آسیا منشا گرفته است و باستان شناسان معتقدند پسته در اوایل ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد به یک غذا تبدیل شد. آنها در اواسط قرن ۱۹ به ایالات متحده آمدند و تولید تجاری در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد.

در چه شرایط آب و هوایی درختان پسته رشد می کند؟

درختان پسته در آب و هوای نیمه بیابانی خشک با تابستان های طولانی، خشک و گرم، رطوبت کم و زمستان های خنک اما نه سرد، بهترین رشد را دارند و بیشترین آجیل را تولید می کنند. در طول فصل رشد، درختان پسته با گرما رشد می کنند. دمای تابستان در حدود ۳۷ درجه سانتیگراد مقادیر زیادی از بهترین آجیل ها را تولید می کند.

این محصول چگونه رشد می کند؟

پسته به صورت خوشه های انگور مانند روی درخت رشد می کند و هر خوشه ممکن است بین سی تا پنجاه مغز داشته باشد. پسته درختی است پهن، بوته‌دار و برگ‌ریز که به آرامی تا ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ فوتی رشد می‌کند و دارای یک یا چند تنه است. آنها به درختان نر و ماده برای رشد میوه و باد برای پخش گرده نیاز دارند. در شرایط مساعد درختان این آجیل خوشمزه قرن ها زندگی می کنند و محصول می دهند.

برداشت و کاشت پسته

زمان برداشت محصول

آجیل زمانی برداشت می شود که پوسته پوشاننده نسبتاً شل شود. با رسیدن آجیل، پوسته آن از پوسته جدا می‌شود و به راحتی در هنگام نیشگون گرفتن جدا می‌شود. پوسته اغلب در صورت رسیدن بیشتر گلگون رنگ می شود. زمان برداشت بسیار مهم است تا بیشترین مقدار آجیل خرد شده طبیعی را فراهم کند. پرورش دهندگان از نزدیک مزارع خود را برای تعیین بهترین تاریخ شروع زیر نظر دارند و معمولاً از اواخر آگوست تا اوایل سپتامبر با برداشت حدوداً چهار تا شش هفته شروع می شوند.

روش برداشت این محصول

درختان به منظور سهولت دسترسی به باغ بوسیله ماشین های برداشت مکانیکی کاشته شده و با فاصله قرار می گیرند. دستگاه تنه درخت را گرفته و به آرامی آن را تکان می دهد و به آجیل اجازه می دهد تا در یک قاب گیر بیفتد و هرگز زمین را لمس نکند. سپس آجیل ها به سطل ها منتقل شده و به کارخانه فرآوری منتقل می شوند. بدنه ها به سرعت برداشته می شوند تا از لکه دار شدن پوسته جلوگیری شود. سپس آنها را خشک یا تفت داده و مزه دار می کنند.

درخت پسته

یک درخت پسته چند عدد تولید می کند؟

یک درخت کاملا بالغ ممکن است تا ۵۰ پوند آجیل خشک و پوست کنده تولید کند. درختان در ۵ تا ۸ سال شروع به باروری می کنند، اما تا سال ۱۵ یا ۲۰ باروری کامل حاصل نمی شود. پسته به سمت باروری دوسالانه گرایش دارد، یک سال محصول سنگینی تولید می کند و در سال بعد محصول کم یا اصلاً تولید نمی کند. تولید آجیل نیز تحت تأثیر خشکسالی، باران بیش از حد، گرما یا سرما و باد شدید است.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *