چه زمانی نوزادان می توانند پسته بخورند؟

چه زمانی نوزادان می توانند پسته بخورند؟


پسته، اگر ریز آسیاب شود یا به عنوان کره پسته مخلوط شده با سایر غذاها سرو شود، ممکن است به محض تولد نوزاد، که معمولاً در حدود ۶ ماهگی است، وارد شود. پسته کامل، پسته خرد شده و کره پسته برای نوزادان و کودکان خطر خفگی دارند، بنابراین قبل از سرو، قسمت آماده سازی ما را بر اساس سن به دقت بخوانید.

شما میتوانید برای خرید پسته تازه به آجیل فروشی اینترنتی گلچین مراجعه کنید.

پسته از کجا می آید؟

درختان پسته هزاران سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غربی به وجود آمدند، جایی که آجیل یک غذای خوشمزه سلطنتی در امپراتوری ایران بود و در باغ‌های باغ‌های معلق بابل رشد می‌کرد. امروزه درختان پسته در شرایط آفتابی و خشک رشد می کنند، از کالیفرنیا گرفته تا چین تا ایران و ترکیه، جایی که بسیاری از آجیل های پسته در جهان تولید می شوند. در میان باغ پسته قدم بزنید، ممکن است صدای ریزش ریز باز شدن پوسته ها را بشنوید – نشانه ای از رسیدن کامل آجیل. در پوسته بژ دانه ای (که معمولاً به آن مهره درختی می گویند) وجود دارد که بسته به سطح کلروفیل در گیاه از قهوه ای خزه ای تا سبز روشن متغیر است. در برخی از نقاط جهان، ممکن است با پسته های قرمز مواجه شوید که رنگ آن نتیجه رنگ قرمز روشن است که روی پوسته ها اعمال می شود، نه یک فرآیند طبیعی.

آیا پسته برای نوزادان مفید است؟


بله اگر بدون نمک پسته منبع عالی چربی های سالم، فیبر و روی است که همه مواد مغذی مهمی در حمایت از رشد مغز، هضم و ایمنی کودک هستند. پسته نیز مانند همه آجیل‌ها منبع بسیار خوبی از آهن است و آن را به غذای سالمی برای نوزادانی که رژیم‌های گیاهی دارند تبدیل می‌کند. در نهایت، پسته حاوی ویتامین K است، یک ماده مغذی که برای لخته شدن خون ضروری است.

پسته ها را گاهی نمک زده می فروشند و برخی از مارک های کره پسته ممکن است قند و سدیم بالایی داشته باشند. هنگام معرفی پسته به نوزادان، در صورت امکان، پسته بدون نمک یا کره پسته بدون نمک و شیرین نشده را انتخاب کنید.

★نکته:

پسته هم مانند اکثر آجیل های درختی ممکن است فاسد شود، بنابراین آجیل خام یا شیشه های باز کره پسته را در یخچال نگهداری کنید، پسته بدون نمک بو داده بخرید یا پسته خام بدون نمک را خودتان تفت دهید تا ماندگاری آنها افزایش یابد. پسته پوست کنده یا بدون پوست در یخچال تا ۱ سال و در فریزر تا ۲ سال تازه نگهداری می شود.

آیا پسته یک خطر خفگی رایج برای نوزادان است؟

آره. آجیل کامل، تکه های آجیل و کره های آجیل برای نوزادان و کودکان خردسال خطر خفگی دارند. پسته ها اغلب در پوسته غیرخوراکی فروخته می شوند، بنابراین قبل از تهیه آجیل برای نوزادان مراقب باشید که آنها را جدا کنید. برای کاهش خطر خفگی، پسته‌های پوست‌شده را ریز خرد کنید تا تکه‌های درشتی باقی نماند و آجیل را روی سایر غذاها بپاشید، یا کره پسته صاف را با مایعات مناسب برای نوزاد مانند سس سیب، ماست، شیر مادر، شیر خشک یا آب رقیق کنید. مثل همیشه، مطمئن شوید که در طول وعده‌های غذایی در دسترس کودک قرار می‌گیرید.

آیا پسته یک آلرژن رایج است؟


آره. پسته به عنوان آجیل درختی در نظر گرفته می شود (اگرچه از نظر گیاه شناسی یک دانه است) و آجیل درختی آلرژن غذایی رایج است. به دلیل شباهت در ساختار پروتئین پسته و بادام هندی، کودکان اغلب به هر دوی این آجیل های درختی خاص حساسیت دارند. در حالی که تنها ۱ تا ۳ درصد از جمعیت به آجیل درختی آلرژی دارند، این آلرژی معمولا مادام العمر است: تنها ۹ درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به آجیل درختی نسبت به آن رشد می کنند.

اگرچه آلرژی به یک آجیل درختی خطر ابتلا به آلرژی به دیگری را افزایش می دهد، به خاطر داشته باشید که حساسیت به یک آجیل لزوماً به این معنی نیست که همه آجیل ها باید از رژیم غذایی حذف شوند. داشتن رژیم غذایی متنوع تا حد امکان، حتی در محدوده آلرژی های غذایی، برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودن مهم است.

هیچ توصیه ای برای انجام آزمایش آلرژی کامل قبل از وارد کردن آجیل درختی به رژیم غذایی وجود ندارد، حتی اگر سابقه خانوادگی آلرژی غذایی وجود داشته باشد. با این حال، اگر مشکوک هستید که کودک ممکن است به آجیل حساسیت داشته باشد، قبل از معرفی آجیل در خانه، با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص آلرژی اطفال قرار ملاقات بگذارید.

هنگامی که زمان معرفی آجیل فرا رسید، مقدار کمی از آن (مانند یک عدد آجیل ریز آسیاب شده یا ۱/۸ قاشق چایخوری کره پسته صاف رقیق شده با آب) را برای چند وعده اول ارائه دهید. در صورت عدم وجود واکنش نامطلوب، مقدار آن را به تدریج در وعده های غذایی بعدی افزایش دهید. اگر کودک هر وعده را به طور کامل مصرف نکند، اشکالی ندارد. حفظ آلرژن های رایج غذایی (مانند آجیل درختی) در رژیم غذایی به طور مرتب (در صورت امکان حدود ۱ گرم دو بار در هفته) پس از معرفی بسیار مهم است. ارائه آجیل را متوقف نکنید مگر اینکه کودک علائمی از واکنش نشان دهد.

آیا نوزادان می توانند شیر پسته بخورند؟

خیر. قبل از ۱۲ ماهگی، تنها مایعاتی که شیرخوار باید مصرف کند شیر مادر، شیر خشک است و اگر کودک بالای ۶ ماه سن دارد، به مقدار کم (کمتر از ۲ تا ۴ اونس در روز) در یک فنجان باز آب دهید. . اگر از شیر پسته به عنوان ماده غذایی جامد (مانند بلغور جو دوسر) استفاده شود، مصرف آن قبل از ۱۲ ماهگی قابل قبول است.

اگر بعد از اولین تولد، می خواهید شیر پسته شیرین نشده را به عنوان یک نوشیدنی معرفی کنید، خوب است این کار را انجام دهید، اما بدانید که شیرهای آجیل اغلب فاقد کالری، چربی و پروتئین کافی برای شیر گیاهی برای کودکان نوپا هستند (معمولا سویای غنی شده یا شیر نخود مغذی تر هستند).

آیا پسته می تواند به مدفوع نوزادان کمک کند؟

پسته و کره پسته می توانند با ترویج منظم حرکات روده از یبوست جلوگیری کنند. آنها منبع خوبی از فیبر و منیزیم هستند که به حرکت مدفوع در روده کمک می کند.

ایده های دستور پخت با پسته چیست؟

پسته به تنهایی یا مخلوط با مغزها و دانه های دیگر خوشمزه است، اما اگر می خواهید از مغزها در آشپزی خود استفاده کنید، گزینه های زیادی وجود دارد. پسته به زیبایی با کره آجیل خامه ای ترکیب می شود تا روی نان تست بمالید یا با میوه های تازه بخورید. همچنین می‌توانید پسته را آسیاب کنید تا یک رویه خاکی درست کنید تا روی سبزیجات یا پاستا بپاشید تا جایگزین پودر سوخاری یا پنیر پارمزان شود. سعی کنید از پسته آسیاب شده برای افزایش طعم کفتد آرنی، کوفته بره یا کوفته مورد علاقه خود استفاده کنید یا از آن به عنوان پوششی برای ناگت مرغ خانگی، چوب ماهی یا نوارهای توفو استفاده کنید. همچنین می توانید آجیل ها را آسیاب کرده و خیس کنید تا شیر پسته درست شود که می تواند طعم خامه ای و مواد مغذی زیادی به غلات، فرنی ها و اسموتی ها بدهد. پسته همچنین وقتی با غلات و ادویه ها در غذاهایی مانند مراسه پلو مخلوط می شود، طعمی لذیذ دارد، تهیه ای رنگارنگ از برنج پر شده با زرشک، پوست پرتقال، پسته و زعفران با ماست که در ایران برای جشن سال نو درست می شود.

چگونه پسته را برای نوزادان با شیر گرفتن از شیر تهیه می کنید؟

هر نوزاد بر اساس جدول زمانی خود رشد می کند، و پیشنهادات در مورد نحوه بریدن یا تهیه غذاهای خاص برای مخاطبان گسترده تعمیم می یابد. فرزند شما یک فرد است و ممکن است نیازها یا ملاحظاتی فراتر از شیوه های پذیرفته شده عمومی داشته باشد. در تعیین توصیه‌هایی برای اندازه و شکل غذاها، از بهترین اطلاعات علمی موجود در مورد رشد حرکتی درشت، ظریف و دهانی استفاده می‌کنیم تا خطر خفگی را به حداقل برسانیم. پیشنهادات آماده سازی که ما ارائه می کنیم فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و جایگزینی برای توصیه های انفرادی مخصوص کودکان از طرف متخصص پزشکی یا بهداشتی اطفال یا ارائه دهنده شما نیست. حذف کامل خطر خفگی نوزاد یا کودک در هر مایع، پوره یا غذا غیرممکن است. ما به شما توصیه می‌کنیم که از تمام پروتکل‌های ایمنی که پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد یک و انتخاب‌های آموزشی برای فرزندتان با توجه به نیازهای خاص خود پیروی کنید. هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا در جستجوی آن به دلیل چیزی که در اینجا خوانده اید یا دیده اید تأخیر نکنید.

۶ تا ۱۲ ماهگی:

پسته ها را در غذاساز خرد کنید تا کاملا ریز شود و تکه های درشتی باقی نماند. اگر غذاساز ندارید، می توانید آجیل ها را در پارچه ای با چکش، هاون و هاون یا انتهای بطری شراب بکوبید. برای سرو آجیل، مقدار کمی روی ماست، برنج، کینوآ، کدو حلوایی یا غلات گرم بپاشید. همچنین می‌توانید غذاهای لغزنده مانند میوه‌های تکه‌شده را در آجیل‌های آسیاب شده بغلتانید، که بافتی می‌افزاید که برداشتن آن را برای کودک آسان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید غذای مناسب کودک درست کنید، غذاساز را تا زمانی که آجیل‌ها به شکل خمیر درآیند، نگه دارید، سپس آب، ماست یا مایع مناسب کودک را به آن اضافه کنید تا آن را به شکلی نرم و غیر چسبنده و بدون توده رقیق کنید. . این می تواند بسیار نازک روی سایر غذاهای مناسب سن پخش شود. به خاطر داشته باشید که افزودن حتی یک لایه نازک کره آجیل به غذا می تواند مدیریت آن غذا را برای کودک چالش برانگیزتر کند. نان تست با کره آجیل می تواند به ویژه برای نوزادان جوان چالش برانگیز باشد که می تواند خطر خفگی را افزایش دهد.

۱۲ تا ۳۶ ماهگی:

به ریز خرد کردن پسته های پوسته شده ادامه دهید و روی میوه ها و سبزیجات بپاشید یا کره پسته را در مواد غذایی دیگر مانند ماست و غلات گرم قرار دهید. هنگام سرو کره آجیل روی نان تست، مطمئن شوید که کره به صورت نازک پخش شده باشد و شیر یا آب را در یک فنجان باز بریزید تا به شستن تکه های چسبنده غذا کمک کند.

۳۶ ماهگی به بالا:

به سرو ریز خرد شده پسته های پوسته شده ادامه دهید و به دلخواه از کره پسته استفاده کنید. اگر کودک شما مهارت‌های غذایی بالغی را ایجاد کرده است (لقب لقمه‌های کوچک با دندان‌ها، جابه‌جایی غذا به کنار دهان هنگام جویدن، جویدن کامل قبل از بلع، پر نکردن غذا در دهان، و در نهایت، توانایی شناسایی و تف کردن غذاها. زمانی که به خوبی جویده نشود، و بتواند آجیل نرم تری مانند گردو را به راحتی بخورد، ممکن است آماده یادگیری نحوه خوردن پسته کامل باشد. فقط به یاد داشته باشید که آجیل و تکه های آجیل تا سن ۴ سالگی و حتی بعد از آن خطر خفگی محسوب می شوند. توسط تمام نهادهای پزشکی حاکم

پسته مخصوصاً برای خوردن خطرناک و چالش برانگیز است، زیرا سفت است، گاز گرفتن آن دشوار است، پوسته بیرونی آن سخت است و کوچک و گرد هستند. از منظر موتور ظریف پوست انداختن پسته یک مهارت نسبتا پیشرفته است. این می تواند یک تست تورنسل خوب برای تعیین اینکه آیا کودک نوپا شما آماده جویدن این آجیل های مقاوم است یا خیر. اگر کودک نوپا شما نمی تواند به طور مستقل پسته نیمه باز را بعد از نمایش پوست کند، ممکن است بخواهید از سرو کردن آن خودداری کنید. پوسته ها خطر خفگی قطعی دارند، بنابراین هرگز اجازه ندهید نوزاد یا کودک نوپا پوست پسته را بمکد یا بجود. این مهم است که به کودک خود کمک کنید تا با این کار درگیر بماند، و بخشی از آن الگوسازی است که جویدن ایمن زمانی انجام می‌شود که ما صحبت نمی‌کنیم، آواز نمی‌خوانیم، و غیره. خطر خفگی

برای الگوبرداری از نحوه خوردن ایمن پسته، با گفتن این جمله به فرزندتان شروع کنید: “این یک سخت است. مراقب من باشید.” سپس به کودک خود نشان دهید که چگونه پسته را بین دندان های جلویی خود قرار دهد. مهره را بین دندان های خود نگه دارید و با زبان اغراق کنید که مهره را به دندان آسیاب خود منتقل کنید. با دهان باز بجوید (حتی می توانید با باز کردن و بستن همزمان دستان خود را نشان دهید). هنگامی که آجیل را به خوبی جویدید، دهان خود را باز کنید تا به کودک خود نشان دهید که چگونه خرد شده است. بگو: “من برای جویدن آن را به دندان های قوی و بزرگم منتقل کردم. جویدن زیادی نیاز دارد.” قبل از اینکه به کودک پسته بدهید تا همین کار را انجام دهد، چند بار نشان دهید.

برای اینکه کودکتان را در خوردن یک پسته کامل به صورت ایمن راهنمایی کنید، بگویید: «نوبت امتحان کردن شماست». آجیل را در دهان آنها قرار ندهید. اگر کودک لقمه‌ای می‌گیرد و کاملاً می‌جود (ممکن است با عادت کردن به بافت مهره‌ها را برای ماه‌ها بیرون تف کند)، هر بار یک یا دو آجیل دیگر (اما هرگز بیشتر) به او بدهید تا سرعت آن کند باشد. اگر کودک شما از دندان‌های خود برای گاز گرفتن استفاده نمی‌کند یا سعی نمی‌کند مهره را به سمت دندان‌های آسیاب ببرد تا آن را بشکند، توصیه می‌کنیم به کودک آموزش دهید تا مهره را بیرون بیاندازد و چند هفته بیشتر صبر کنید تا جویدن آجیل دیگری را که چالش کمتری دارند، تمرین کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *